همایش آشنایی با رشته مهندسی ورزش در دانشگاه علوم و تحقیقات

 

مراسم آشنایی با رشته مهندسی ورزش در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با حضور دکتر رضا سارنگ مدیر گروه و دکتر علیرضا نیکویی ، دکتر مهری دهبان و چندی از اساتید و مهندس فرید آجورلو دستیار مدیریت گروه مهندسی ورزش و دانشجویان این رشته در روز سه شنبه دوم آبان برگزار شد.

مراسم آشنایی با رشته مهندسی ورزش برای دانستن و درک بهتر دانشجویان جدید الورود رشته مهندسی ورزش با سخنرانی های دکتر رضا سارنگ مدیر گروه رشته مهندسی ورزش، دکتر علیرضا نکویی یکی از اساتید این رشته و مهندس فرید آجرلو دستیار مدیر گروه و دبیر انجمن علمی مهندسی ورزش برگزار شد.

دکتر رضا سارنگ در این مراسم گفتند: اولین دانشگاه که رشته مهندسی ورزش به عنوان رشته دانشگاهی در دنیا راه اندازی کرده،دانشگاه شفیلد انگلیستان در سال ۱۹۹۸ بوده است.
در کشور در سال ۱۳۸۱ اقدامات اولیه جهت راه اندازی رشته مهندسی ورزش توسط بنده با همراهی سایر افراد آغاز شد و به طور رسمی در سال ۱۳۸۷ در دانشگاه علوم و تحقیقات این رشته برای اولین بار در کشور راه اندازی شد.
دکتر سارنگ با اشاره به تایید دوره دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی ورزش خاطر نشان کرد: در اوج اختلافات وزارت علوم و فناوری با دانشگاه آزاد اسلامی در حالی که وزارتخانه در صدد حذف ۳۰۰۰ کد رشته دانشگاه آزاد بود، رشته مهندسی ورزشی در دوره کارشناسی ارشد به عنوان رشته پیشنهادی دانشگاه آزاد به تصویب وزارت علوم و فن آوری رسید.
وی افزود: رشته مهندسی ورزش یک رشته کاملا متفاوت با ترتیب بدنی و خوشبختانه با تلاش ها انجام گرفته این رشته در سطح جامعه آرام آرام در حال شناخته شدن است و در این رشته حوزه های تجهیزات و لوازم ، اماکن و فضا های ورزشی،پوشیدنی های ورزشی،پردازش داده های ورزشی،ابزار دقیق در ورزش،استاندارد سازی و استاندارد سنجی در ورزش،مباحث قابل طرح در رشته مهندسی بوده و به طورکلی مهندسی ورزش ، کاربرد علوم ریاضی و فیزیک در بهبود عملکرد ورزشکار تعریف می گردد.

دکتر علیرضا نکویی،استاد رشته مهندسی ورزش دانشگاه علوم و تحقیقات در این مراسم بیان کردند : مهندسی ورزش جزء پنج اقتصاد برتر دینا است بنابراین باید به دانشجویان رشته مهندسی ورزش جهت ورود به پنجمین اقتصاد برتر دنیا تبریک گفت، امروز با توجه به جایگاه ورزش،تولیدات و بازرگانی ها در بخش مهندسی ورزش جزء پنجمین اقتصاد بوده،اگر کسی که در این رشته تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده با تلاش و حرکت در مسیر درست آینده مالی خوبی برای خود تامین خواهد کرد.
وی با اشاره مسابقات ماریا شاراپووا افزود: دریکی ازمسابقات گرند اسلم شاهد بودم که سه جوان فارغ التحصیل رشته مهندسی ورزش با همراه یک مهندسی نرم افزار در حین مسابقه مسئولیت تهیه و تحلیل حرکات شاراپووا داشتند و پس از پرس و جو از آن ها فهمیدم حدود ۴۰درصد از جوایز این قهرمان تنیس دنیا به این گروه که مسئولیت تحلیل و آنالیز حرکات و ضربات شاراپووا داشته تعلق می گیرد.
استاد نکویی همچنین خاطر نشان کرد: در هر صنعت سه محور مختص به داده ها و ابزار باید جهت تولید وجود داشته که مهمترین آن متخصص بوده،رشته مهندسی ورزش جهت استفاده بهینه از داده ها و ابزار در ساخت و تولید و استاندارد صنعت ورزش به وجود آمده و هدف اصلی آن استفاده از متخصصین مهندسی ورزش در توسعه و پیشرفت امکانات ورزشی با کیفیت است.
وی همچنین در مورد رشته مهندسی ورزش گفت: این رشته،یک رشته میان رشته ای بوده که کسی در این رشته فارغ التحصیل می شود،اگر دروس دیگرش درست آموخته باشد،می تواند در سایر مهندسی مانند برق،مکانیک، معماری،عمران نیز فعالیت کند.


مهندس فرید آجورلو دستیار مدیریت گروه و دبیر انجمن علمی مهندسی ورزش در سخنرانی بیان کردند : در خاورمیانه رشته مهندسی ورزش فقط در ایران در سطح دانشگاه تدریس می گردد،در دانشگاه علوم و تحقیقات تنهای رشته ای است که هر نیمسال همایش آخرین دستاورد های مهندسی ورزش برگزار می شود و اکثر دستاورهای دانشجویان این رشته به ثبت اختراع منتهی میشود و دارای فواید اقتصادی برای پدیدآورندگانشان بوده،حتی بعضی از ساخته های دانشجویان دانشگاه به تولید انبوه و بعضا به کشورهای مختلف با حدود دو تا پنج برابر هزینه تولید صادر گردیده است.
وی افزود: در ابتدای خیلی از مسئولان ورزشی کشور با رشته مهندسی نا آشنا بودند و حاضر به هیچ گونه همکاری با دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته نبودند ولی با گذشت زمان با مشاهده توانمندی های آنان و ساخت دستگاه جدید و با بهینه سازی تجهیزات ورزشی گذشته،این رشته مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گرفت و حتی بعضی از فدراسیون ها جهت پیشرفت ورزشکاران خود ودرآمدزایی حاضر به همکاری با فارغ التحصیل مهندسی ورزش شدند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *