تور دوچرخه‌سواری فرانسه

مهندسی ورزش در اوج خود قرار دارد.

تور دوچرخه‌سواری فرانسه، یکی از مورد انتظارترین رویدادهای ورزشی تابستان، در دوم جولای رکاب زده شد. این مسابقات دوچرخه‌سواری چند مرحله‌ای، سالانه با ساختمان چشم‌گیری احاطه شده است که با طبیعت خارق‌العاده در اطراف محل برگزاری مسابقات و همچنین آماده‌سازی و تکنولوژی که توسط تیم‌های برتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال برگزاری است.
به‌عنوان یک رقابت ورزشی که هر دو عامل استقامت و سرعت را محک می‌زند، طراحی تجهیزاتی که دوچرخه‌سوار استفاده می‌کند، می‌تواند، نقش مهمی در موفقیت تیم ایفا کند.
تیم مهندسان بر روی مواد کاربردی تحقیق می‌کنند و طرح‌های پیشگام جدیدی به وجود می‌آورند که بتواند مقاومت هوا و نیروی کشیدگی (Drag) را کاهش دهد.
بر اساس این مطالعه، محققان قادر هستند که دوچرخه‌ها، کلاه‌ها و لباس‌ها را ارتقا بدهند که این امر به دوچرخه‌سواران اجازه می‌دهد با کمترین انرژی به بالاترین سرعت ممکن برسند.

 

«دوچرخه‌ها»

 

با گریزی به تور نخست فرانسه در سال ۱۹۰۳ می‌توان دریافت که امروزه دوچرخه‌سواران بیش‌تر از گذشته، از تجهیزات سبک‌وزن که جنس فیبر کربن است، استفاده می‌کنند.
تیم اسکای (Sky) از دوچرخه Pinarello doga f8 که به‌عنوان هشتمین دوچرخه برتر در سال ۲۰۱۰ عرضه شد، استفاده می‌کند.
کارکردن به‌طور انحصاری با تیم مجرب اسکای  و مهندسین ماشین جگوار (Jaguar) باعث شد که طراحان Pinarllo از این تحقیقات استفاده کنند و دوچرخه‌ای را طراحی کنند که بهترین عملکرد را در حیطه آیرودینامیک و استحکام داشته باشد.
با وجود ساخته‌شدن از کربن tarayca T1100 1k با فناوری نانو آلومینیوم، اسکلت دوچرخه همچنان بسیار محکم و سبک است. شکل ظاهری آن توسط دینامیک سیالات محاسباتی شرکت جگوار CFD معرفی شده است، جایی که آزمایشات گسترده‌ای برای خلق نوعی لوله کارآمد آیرودینامیکی به اسم «پشت صاف» به‌منظور از بین بردن تلاطم انجام می‌شود.
هر یک از قطعات این دوچرخه با توجه به سرعت، کارآمد و استحکام طراحی شده‌اند:
قفسه نگه‌دارنده بطری برای کاهش نیروی کشیدگی کوتاه‌تر شده و همچنین کابل مسیریابی داخلی که به شما اجازه می‌دهد سیستم دنده‌ای مکانیکی و الکتریکی داشته باشید، طوری طراحی شده است که تأثیری بر روی آیرو‌دینامیک دوچرخه نداشته باشد؛ همچنین به‌منظور بهبود جریان هوا در تیغه جلوی دوچرخه تغییراتی به‌طور جداگانه ایجاد کردند.
به‌کارگیری آخرین تکنولوژی برای ارزشیابی هر قسمت از طراحی دوچرخه فقط منحصر به تیم اسکای نیست بلکه در مورد تیم‌های برتر و تولیدکنندگان دوچرخه در تور دوچرخه‌سواری فرانسه در سال ۲۰۱۶ نیز صدق می‌کند.

 

«کلاه‌های ایمنی»

فرآیند تست جامع نیز توسط طراحان کلاه ایمنی نیز پذیرفته شده است. در یک مسابقه که حتی میلی‌ثانیه‌ها باعث تفاوت در نتیجه می‌شوند، همه‌ی جوانب دوچرخه‌سواران مثل لباس و تجهیزات و یا هرچیز دیگری باید در نظر گرفته شود تا سرعت به بالاترین حد ممکن برسد.
یکی از تولیدکنندگان که در این تست شرکت دارند ژیان (Giant) است. این شرکت با همکاری تیم Giant-Alpecin و Aeoro Concept Engineering کلاهی به اسم Pursuit تولید کردند. این شرکت توانست با استفاده از  CFD و آزمایش تونل باد کلاهی بسازد که به‌طور همزمان از تهویه بهتر و آیرودینامیکی بیش‌تر و همچنین دارای ظرافت مناسب‌تر باشد.
این کلاه سوراخ‌هایی که دارد با نیروی کشیدگی جریان هوا را می‌کشد و همچنین با کانال‌های داخلی گسترده جریان هوا را بهینه سازی می‌کند. این شرکت تکنولوژی استفاده شده در کلاه خود را به رخ بقیه می‌کشد. این امر باعث ایجاد شدن تهویه مناسب و خنک‌شدن داخل کلاه و بالا رفتن سرعت دوچرخه‌سوار می‌شود. این کلاه همچنین دارای گودشدگی‌هایی است که در جهت‌های مختلف باد را کنترل کرده و نسبت‌به موقعیت‌هایی که دوچرخه‌سوار دارد نیروی کشندگی را به حداقل می‌رساند.
همراه با تمرکز بر روی سرعت، کلاه Pursuit با ایمنی کامل ساخته شده است طوری که فوم چندگانه این کلاه را قادر می‌سازد که ضربه با سرعت پایین و بالا را با استفاده از جذب انرژی فوم چگالی‌پایین، دوام آورد و همچنین با استفاده از فوم با چگالی بالا از جمجمه محافظت می‌کند.

«عملکرد تکنولوژی»

با توجه به این که پیشرفت‌هایی در طراحی دوچرخه و کلاه ایجاد شده، ورزشکاران تور دوچرخه‌سواری فرانسه هم به‌سرعت، به‌استفاده از تکنولوژی‌های جدید ملحق شده‌اند.
با پیشرفت‌های اخیر در این زمینه، دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک ورزش مبتنی بر داده به تیم‌ها این امکان را می‌‌دهد که به عملکرد ورزشکار، پیش از مسابقه، هنگام مسابقه و پس از مسابقه دسترسی داشته باشند.
از دو روش سرعت سنج‌های دیجیتالی و آنالوگی برای محاسبه‌ی اطلاعاتی همچون ریتم دوچرخه‌سواری، توان نهایی ورزشکار، ضربان قلب، مؤلفه‌های نیروی کششی، ارتفاع و حتی کالری‌های مصرف شده، استفاده می‌شود.

«مسابقه»

امسال مسابقه‌ی ۳۵۳۵ کیلومتری که شامل ۲۱ مرحله مختلف می‌شود با رکاب‌زنی از مونت‌سنت‌مایکل در نورمندی در روز یکشنبه ۲ جولای شروع شد سپس دوچرخه‌سواران به جنوب فرانسه، اسپانیا و شهر آندورا رفتند و از آلپ به سمت سوئیس و در آخر به سرعت به‌سمت شانزلیزه پاریس در روز یک‌شنبه ۲۴ جولای رکاب زدند.
تور دوچرخه‌سواری فرانسه از یک ورزش انفرادی که در آن دوچرخه‌سواران برای دریافت کمک هنگام تعویض چرخ از مسابقه اخراج می‌شدند، تبدیل به مسابقه‌ای شده است که توسط تیم‌های مهندسان و طراحان مدیریت می‌شود.
پیشرفت‌های نوین به طور مداوم در طراحی تجهیزات و همچنین با افزایش جمعیت دوچرخه‌سواران در سال‌های اخیر و با توجه به  پیشرفت تکنولوژی در ورزش، شاخه‌های جدیدی از مهندسی ورزش در تبدیل دوچرخه‌سواری سنتی به حرفه‌ای ایجاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *